onsdag 2 oktober 2013

Mys dag

Idag har jag och Neo haft en mys dag!!! Vi började dagen med att gå till BVC gruppen och det är alltid lika trevligt att vara där. Så goa mammor, ja två pappor också ;-), och alla fina barn! Idag pratade vi om föräldraskap och vad det innebär bla. Blev många bra diskussioner och det är skönt att höra andras tankar och upplevelser. Jag själv som mamma sätter nog väldigt höga krav på mig själv, vill räcka till och vara "perfekt" som vi döpte om det till... Och det är verkligen inte lätt när man lever ensamstående med tre underbara barn. Men man kan inte göra mer än sitt bästa :-)

Min lilla mys unge

 
Sen tog vi oss ner till Willys och snabb handlade lite innan det var dags för mitt MVC besök. Skulle på ett återbesök eftersom jag blev akut snittad med Neo. Och äntligen idag fick jag reda på vad det var som gjorde att jag hade en sån fruktansvärd smärta i övrebuken och som ledde till att dom valde att plocka ut Neo med urakutsnitt. När man är gastric bypass op finns det risk att man kan få förslitningar vid operations "hållen" inne i buken och så kan man få håll i bukhinnan vilket oftast inte är någon fara med utan om man skulle ha några besvär går dom bara in med titthålls op och syr igen hållen. Nu hade jag fått två sådana håll troligen innan min graviditet men i och med att bebis växte i magen så flyttades mina tarmar och "pressades" ut mot kanterna i buken. Och detta lede till att det blev ett liknande bråk... Min tarm tittade ut genom ett av dessa hålen och skapade denna fruktansvärda smärtan som jag upplevde strax innan dom plockade ut Neo. Nu idag berättade läkaren att hade dom inte tagit ut Neo så hade det kunnat gå så illa att tarmen skadats så illa att jag hade fått leva med stomi... Snacka om att jag blev rädd... Nu ska man inte tänka hur det kunde gått för nu gick allt jätte bra, men klart man blev rädd. Och jag som levt nu i tre månader utan att vetat varför jag hade ont och varit rädd att Neo plockades ut i "onödan". Vilket jag fick svart på vit idag att det räddade mig och mina tarmar.
När det gäller min GBP op så kan jag inte ångra något för det tycker jag inte man ska men jag kan känna mig besviken över att man inte får mera upplysning om saker och ting. Idag fick jag veta att läkarna som har haft hand om mig under hela graviditeten har börjat ifråga sätta om hur bra det är att få denna op innan man fått sina barn. Nu är det många som mår väldigt bra under graviditeten trotts GBP op men sen ökar antalet som mått som mig.
Jag hade väldigt svårt att gå ner i vikt även men GBP op men nu efter jag fått Neo har jag rasat... Jag gick upp ca 4 kg med Neo och igår var han 5 mån och jag har gått ner nästan 18.5 kg. Och nu önskar jag verkligen att jag kan få stanna här... Vill inte vara small som en sticka för det passar inte mig och min själv känsla... Men just nu spelar det ingen roll vad jag än gör så går jag ner ändå... Kanske inte ett vanligt problem efter en graviditet :-P
 
I eftermiddags har Neo och jag legat i soffan och sovit lite eftersom min lilla fis inte vill sova om nätterna... Han sover oftast ok fram till kl 2 sen är natten körd :-( Och det känns ordentligt nu i kropp och knopp att man är själv varje natt... Visst jag har varit näst intill själv varje natt sen Neo kom men innan kunde jag få lite avlastning någon timme på dagen. Men jag tycker ändå det funkar bra :-) Känner just nu att jag gör rätt val för mig och mina barn, även att vissa dagar är en ren känslomässig berg och dalbana och man ifråga sätter sina val. Men så är det väl alltid...
 
Jullebullan kom hem till Neo och mig också idag... Ville sova hemma en natt... Jullan känner att hon inte vill vara hos sin pappa en hel vecka och jag försöker komma på en bra lösning för oss alla för jag tror inte hon inser att hon kommer sakna sin pappa om hon är här så mycket mer som hos säger att hon vill. Men sen samtidigt vill jag ju inte att hon ska vara där om hon inte vill heller...svårt känner jag. Nu fick hon åka i måndags men komma hem en natt mitt i veckan så får vi se hur det känns för henne. Det kanske hjälper?! Ja det är fasen inte lätt att vara mamma alla gånger och räcka till som sagt ;-)
 
Nu här ikväll har vi tre myst en massa men det känns så konstigt utan min lilla Ida... Men är glad hon har det bra hos sin pappa!!!
 
Imon kommer vaktmästaren hit och ska fixa lite saker sen ska jag och Neo ta oss en långtur med vagnen tror jag :-) Ska ju bli så fint väder igen! Man får passa på nu när solen är framme och Neo älskar att sova i sin vagn!
 
 
Dags att dra mig till sängs nu när Jullan lägger sig vid nio och hoppas på lite mer sov timmar inatt ;-)

XOXO***

Inga kommentarer: